Program do faktur online za darmo
Zaloguj
Utwórz konto
Aby przedłużyć ważność twojego konta należy dokonać płatności.
W przypadku problemów z płatnością, skontaktuj się z nami.
Afaktury.pl  >> Porady biznesowe  >> Firma

Porady biznesowe

Powrót do strony głównej porad
Kategoria Firma

Czy założenie firmy coś kosztuje?

czy założenie firmy coś kosztuje?

Decyzja o rozpoczęciu własnej działalności wymaga nie tylko odwagi, wiedzy i dobrego pomysłu, ale także środków finansowych.
Trzeba podkreślić, że założenie jednoosobowej działalności gospodarczej jest całkowicie darmowe, ale w bardzo krótkim czasie od zarejestrowania działalności pojawiają się pierwsze, stosunkowo wysokie koszty.
W przypadku spółki trzeba liczyć się z kosztami, które zostaną dokładnie omówione. 

Rejestracja firmy – wniosek w CEIDG za darmo

Jednoosobowa działalność gospodarcza albo spółka cywilna muszą zostać zarejestrowane na formularzu CEIDG-1 – ten krok nie wiąże się z żadnymi opłatami.
Po dokonaniu rejestracji wniosek trafia także do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, która przyznaje numer REGON, Urzędu Skarbowego przydzielającego NIP.
W trakcie rejestracji informacja o wybranej formie opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest automatycznie kierowana do Urzędu Skarbowego. 

Rejestracja firmy może odbyć się w Urzędzie Miasta lub Gminy. Wymagane jest osobiste stawiennictwo przedsiębiorcy. Jednak to nie jedyna opcja. Można także zdecydować się na wykorzystanie elektronicznego bezpiecznego podpisu kwalifikowanego (wniosek CEIDG-1 online), skorzystanie z profilu zaufanego ePUAP albo wysłanie listu poleconego. 

Ostatnia opcja wiąże się jednak z kosztami. Opłata za wysłanie listu polecone oscyluje w granicach kilkunastu złotych, ale dokument musi być poświadczony notarialnie, co oznacza dodatkowe kilkadziesiąt złotych (w większych miastach za usługę trzeba zapłacić nawet kilkaset złotych).  

Spółki prawa handlowego muszą zostać wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Koszt wpisania jest równy 500 zł opłaty sądowej, a także 100 zł za ogłoszenie pierwszego wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. 

Zgłoszenie działalności gospodarczej a VAT 

Przedsiębiorca, który zostaje podatnikiem VAT, musi jednocześnie przygotować i złożyć formularz rejestracyjny VAT-R. Uzupełniony dokument należy dostarczyć do Urzędu Skarbowego. Rejestracja również nie wiąże się z żadnymi kosztami (zmiany w przepisach dokonano w 2015 roku). W sytuacji, kiedy przedsiębiorca wymaga potwierdzenia rejestracji firmy, musi liczyć się z koniecznością uiszczenia opłaty w wysokości 170 zł. 

Czy zgłoszenie przedsiębiorcy do ZUS generuje koszty? 

Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej przedsiębiorca w terminie do 7 dni musi udać się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdzie dostarcza ZUS ZUA (brak dodatkowych form zatrudnienia) oaz ZUS ZZA, jeśli przedsiębiorca pracuje również na etapie – wtedy opłaca jedynie ubezpieczenie zdrowotne. 

Rejestracja w ZUS jest całkowicie darmowa.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej 

Jeszcze przed założeniem działalności, trzeba mieć na uwadze, że oprócz wymogów formalnych należy liczyć się z kosztami początkowymi, które muszą zostać sfinansowane przez każdego przedsiębiorcę. 

Najbardziej kosztowne jest założenie spółki. Jest to uwarunkowane koniecznością uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych (podstawę stanowi akt założycielski oraz sama czynność założenia spółki). W sytuacji, kiedy umowa spółki jest przygotowana jako akt notarialny, podatek jest pobierany również przez notariusza. Oblicza się go na podstawie wartości wkładu wniesionego od majątku spółki albo kapitału zakładowego. Podatek od umowy jest równy 0,5%. 

Koszt notariusza to dodatkowy wydatek dla przedsiębiorcy. Minister Finansów wyznacza maksymalne stawki taksy notarialnej i są one wyznaczone na podstawie kapitału:

- do 3 000 zł – 100 zł, 

- od 3 000 zł do 10 000 zł – 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3 000 zł, 

- od 10 000 zł do 30 000 zł – 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł, 

- od 30 000 zł do 60 000 zł – 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł, 

- od 60 000 zł do 1 000 000 zł – 11010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł, 

- powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 – 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł 

Opłata za założenie konta firmowego

Jednym z elementów działalności gospodarczej jest założenie rachunku bankowego. Co prawda nie jest to obowiązkowe, ale zdecydowanie ułatwia życie i pozwala oddzielić wydatki indywidualne od firmowych. Taki podział jest też wygodny w trakcie ewentualnej kontroli z urzędu. 

Dodajmy, że przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia konta bankowego, kiedy jednorazowa wartość transakcji jest wyższa od 15 000 euro. 

Nie można jednoznacznie stwierdzić, jaki jest koszt założenia i prowadzenia konta firmowego, gdyż jest on uzależniony od zasad przyjętych w konkretnej instytucji. Wiele banków umożliwia darmowe prowadzenie konta po spełnieniu określonych wymogów. Czasem mówimy o koszcie w okolicach kilku albo kilkunastu złotych miesięcznie, a najbardziej konkurencyjne oferty zakładają darmowe prowadzenie konta. 

Pieczątka firmowa – jaki to wydatek? 

Żaden przedsiębiorca nie ma obowiązku nabywania pieczątki, ale to jest ona bardzo przydatna szczególnie w trakcie kontaktów z klientami. Koszt wyrobienia pieczątki jest uzależniony od miejsca, w którym jest zamawiana i z reguły nie przekracza 30 zł. 

Inne koszty zakładania działalności gospodarczej 

Wymienione koszty są uwarunkowane przepisami prawa, ale to na pewno nie są jedyne koszty, jakie występują w trakcie zakładania działalności. Ogromnym obciążeniem dla budżetu jest zakup licencji, wynajem albo zakup lokalu przeznaczonego do prowadzenia działalności, koszty księgowości, zakup maszyn, urządzeń i towaru potrzebnego do rozpoczęcia pracy.
Zatrudnienie pracowników to spory wydatek, a po pierwszym miesiącu od założenia firmy pojawiają się także pierwsze płatności składek ZUS oraz podatku. 

 

Można śmiało stwierdzić, że założenie działalności nie wiąże się z wieloma kosztami, szczególnie w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, ale przedsiębiorca musi mieć spory zapas pieniędzy, żeby przygotować się na wydatki, które wystąpią w najbliższych miesiącach. Przede wszystkim ze względu na to, że na zyski z działalności z reguły trzeba poczekać. 

 

 

Proszę czekać...
Styczeń|Luty|Marzec|Kwiecień|Maj|Czerwiec|Lipiec|Sierpień|Wrzesień|Październik|Listopad|Grudzień
Pn|Wt|Śr|Cz|Pt|So|Nd
ZGŁOŚ UWAGI
Wewnętrzny błąd serwisu, kod E01. Prosimy o kontakt z obsługą techniczna.
W przypadku tego błędu najczęstrza przyczyna, to zerwanie połączenia z internetem - odśwież swoją aktualną stronę www.
W przypadku dalszych problemów skontaktuj się z nami.
Akcja została wykonana poprawnie.
Nie jesteś właścicielem tego elementu.
Błędne dane, nieprawidłowy nip lub numer konta
Brak uprawnień do wykonania akcji.
To pole nie może być puste.
Brak wyników.
Podałeś błędny kod weryfikacyjny
Wewnętrzny błąd serwisu, kod E04. Prosimy o kontakt z obsługą techniczna.