Program do faktur online za darmo
Zaloguj
Utwórz konto
Aby przedłużyć ważność twojego konta należy dokonać płatności.
W przypadku problemów z płatnością, skontaktuj się z nami.
Afaktury.pl  >> Porady biznesowe  >> Prawo

Porady biznesowe

Powrót do strony głównej porad
Kategoria Prawo

Jak uzyskać akt urodzenia?

Jak uzyskać akt urodzenia?

Jak uzyskać akt urodzenia?

Kiedy dziecko przyjdzie na świat, rodzice stają przed obowiązkiem dopełnienia wielu formalności. Jednym z obowiązków jest zarejestrowanie noworodka w Urzędzie Stanu Cywilnego. To właśnie w tym miejscu pozyskuje się akt urodzenia nowego członka rodziny. Ustawodawca przewiduje 14 dni od dnia urodzenia na zgłoszenie dziecka – w przeciwnym wypadku trzeba mieć świadomość konsekwencji prawnych swojego postępowania. 

Jakie formalności muszą spełnić rodzice po urodzeniu dziecka?

W ciągu 14 dni od urodzenia dziecka trzeba zgłosić się do Urzędu Stanu Cywilnego odpowiedniego do miejsca urodzenia dziecka, gdyż szpital przesyła informację o narodzinach, która stanowi podstawę do rejestracji oraz wydania aktu urodzenia. 

Rejestracji dziecka może podjąć się matka, ojciec albo jedna z osób biorących udział w narodzinach, czyli lekarz czy położna. Kiedy narodziny odbyły się w szpitalu, pisemna informacja o urodzeniu trafia do odpowiedniego urzędu. 

Akt urodzenia – co to jest?

Akt urodzenia dziecka to akt stanu cywilnego mający na celu potwierdzenie narodzin człowieka. Oryginalny dokument jest przygotowany i przechowywany w urzędzie stanu cywilnego, który odpowiada miejscu urodzenia. 

Akt urodzenia zawiera szereg informacji o dziecku, a mianowicie jego imię i nazwisko, płeć, państwo, datę i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska rodowe rodziców, daty i miejsca ich urodzin, dane zgłaszającego urodzenie, a także, jeśli zaistnieje taka konieczność dane biegłego albo tłumacza. 

Jeśli do urzędu zostają dostarczone wszystkie potrzebne informacje, akt urodzenia jest gotowy jeszcze tego samego dnia. 

Jeśli dziecko urodziło się martwe, akt urodzenia ze stosowną adnotacją musi zostać sporządzony nie później niż w terminie 3 dni od dnia urodzin. 

Oprócz wymienionych danych na drugiej stronie dokumentu jest miejsce na dodatkowe informacje oraz adnotacje wraz z informacjami o zgodności odpisu z danym aktem urodzenia. W tej części znajduje się także pieczęć wraz z podpisem osoby przygotowującej odpis. 

W jaki sposób otrzymać akt urodzenia – rejestracja w USC 

Rodzice mają dwa tygodnie od narodzin na zgłoszenie dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego. Rejestracja stanowi podstawę do wydania aktu urodzenia. W tym samym czasie odbywa się także meldunek i wystawienie numeru PESEL. Aby zarejestrować dziecko, trzeba przedstawić w urzędzie szereg dokumentów, a wśród nich:

- pisemne zgłoszenie urodzenia dziecka, które wystawia lekarz, położna albo szpital, 

- skrócony odpis aktu małżeństwa w przypadku rodziców pozostających w związku małżeńskim, 

-skrócony odpis aktu urodzenia w przypadku matek niezamężnych, 

- skrócony odpis aktu zgonu męża w przypadku wdów, 

- skrócony odpis aktu małżeństwa z informacją o rozwodzie.

Urząd wydaje maksymalnie 3 odpisy aktu urodzenia bez naliczenia opłaty. 

Jak uzyskać skrócony akt urodzenia? 

Po zarejestrowaniu dziecka rodzic albo inna upoważniona osoba otrzymuje jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia. Każdy następny dokument jest wydawana po uiszczeniu opłaty skarbowej. 

W skróconym akcie urodzenia muszą znaleźć się następujące informacje:

- imię i nazwisko, 

- płeć, 

- data urodzenia, 

- miejsce urodzenia, 

- kraj urodzenia, 

- imiona i nazwiska rodowe rodziców. 

Jak uzyskać akt urodzenia przez Internet? 

W 2020 roku doszło do zmiany przepisów i akty urodzenia wydawane są zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. W praktyce oznacza to, że nie ma obowiązku udawania się do USG, aby dokonać wszystkich formalności związanych z rejestracją dziecka. Dokument w wersji elektronicznej jest wydawany wnioskodawcy, jego dzieciom, rodzicom albo małżonkom. System musi także potwierdzić, że nie ma żadnych przeciwwskazań do automatycznego wydania dokumentu w wersji elektronicznej. Precyzując, chodzi o digitalizację akt, czyli blokadę wydawania. 

Akt urodzenia jest wydawany przez Internet po dokonaniu wymaganej płatności. 

W systemie Rejestrów Państwowych zarejestrowane zostają akty, które zostały wydane po 2015 roku. Nie ma żadnego czasu oczekiwania, gdyż są przekazywane bez żadnej zwłoki.

Otrzymanie odpisu elektronicznego jest możliwe, dzięki profilom zaufanym. Po założeniu profilu trzeba skierować swoje kroki na stronę GOV.pl i wybrać e-usługę. Kolejną czynnością jest wypełnienie elektronicznego formularza. Koszt usługi to 22 zł za uzyskanie skróconego aktu stanu cywilnego oraz 33 zł za odpis zupełny aktu stanu cywilnego. Płatność odbywa się online albo można zdecydować się na przelew bankowy bądź pocztowy. Odpis w formie elektronicznej zostaje przekazany na konta Mój GOV do skrzynki odbiorczej. Dostęp do niego jest możliwy po zalogowaniu się przy pomocy profilu zaufanego. 

Jak uzyskać europejski akt urodzenia? 

Akt urodzenia jest potrzebny do zawarcia małżeństwa w innym kraju. Ważne, aby dokument był wydany w wersji wielojęzycznego formularza standardowego. Taki dokument może zostać przedłożony jako wzór tłumaczenia dołączony razem z aktem urodzenia. 

 

Proszę czekać...
Styczeń|Luty|Marzec|Kwiecień|Maj|Czerwiec|Lipiec|Sierpień|Wrzesień|Październik|Listopad|Grudzień
Pn|Wt|Śr|Cz|Pt|So|Nd
ZGŁOŚ UWAGI
Wewnętrzny błąd serwisu, kod E01. Prosimy o kontakt z obsługą techniczna.
W przypadku tego błędu najczęstrza przyczyna, to zerwanie połączenia z internetem - odśwież swoją aktualną stronę www.
W przypadku dalszych problemów skontaktuj się z nami.
Akcja została wykonana poprawnie.
Nie jesteś właścicielem tego elementu.
Błędne dane, nieprawidłowy nip lub numer konta
Brak uprawnień do wykonania akcji.
To pole nie może być puste.
Brak wyników.
Podałeś błędny kod weryfikacyjny
Wewnętrzny błąd serwisu, kod E04. Prosimy o kontakt z obsługą techniczna.