Oferta handlowa to jeden z dokumentów, który wystawia się w każdej dobrze prosperującej firmie nastawionej na pozyskanie nowych klientów i bezustanny rozwój. Dokument musi zawierać wszystkie potrzebne informacje – tylko wtedy odbiorca jest w stanie dokładnie zapoznać się z towarem bądź usługą, poznać zalety ich stosowania i skusić się na propozycję współpracy. Reasumując, oferta handlowa zawiera korzyści oraz mocne strony oferowanych dóbr wraz z krótkim opisem sprzedawcy.
Takie działanie ma na celu zwiększenie sprzedaży i poprawę sytuacji finansowej firmy. Zwiększenie grona klientów przyczynia się także do uzyskania renomy na rynku i zwiększenia zaufania wśród odbiorców.
Nie można przygotować jednej oferty, a następnie wysłać jej do wszystkich klientów w regionie. Takie działanie nie przyniesie pożądanych efektów. Najważniejsze jest spersonalizowanie dokumentu, czyli przygotowanie oferty dla konkretnego przedsiębiorcy albo osoby fizycznej. Tylko wtedy informacje są zgodne z realnymi potrzebami i przynoszą doskonały efekt, czyli przyczyniają się do nawiązania długoterminowej współpracy korzystnej dla każdej ze stron.
W ofercie handlowej dominują korzyści związane z zakupem towarów czy usług. To nie miejsce na rzetelną ocenę i przekazanie informacji o ewentualnych wadach. Zamiast tego przedsiębiorca powinien skupić się na zaletach i mocnych stronach. Dobrze przygotowane oferty to gwarancja większej liczby klientów, realizowania ciekawych projektów pozwalających pracować nad renomą firmy i jednocześnie wiążącą się z wysokimi zarobkami.
Nowoczesna i skuteczna oferta handlowa pasuje do odbiorcy. Wygenerowane automatycznie wiadomości nie przynoszą żadnych rezultatów, a wręcz odstraszają. Oferta musi zawierać wszystkie wymagane elementy i ważne informacje. Dodatkowo powinna dać odczuć, że słowa widniejące na monitorze czy kartce papieru są skierowane specjalnie dla odbiorcy. Stosowanie odpowiednich słów i opisów jest szczególnie istotne. Skrupulatne przygotowanie dokumentu zajmuje sporo czasu, ale przynosi doskonałe efekty.
W pierwszej części oferty handlowej należy umieścić logo i nazwę bądź imię i nazwisko potencjalnego klienta. Takie działanie jest bardzo dobrze odbierane przez odbiorcę, dzięki czemu sprzedawca ma dużą szansę osiągnąć sukces i podpisać umowę albo rozpocząć współpracę. Takie działanie pozwoli wyróżnić firmę na tle konkurencji, która wielokrotnie przygotowuje nieestetyczne oferty albo zapomina o podstawowych elementach.
Wymagane są również dane sprzedawcy i jego znak firmowy albo logo – to doskonały sposób, żeby zapaść w pamięci klienta.
Kolejne działania wymagają nieco większych nakładów pracy, ale przynoszą jeszcze lepsze efekty. Mowa o poznaniu odbiorcy. Trzeba zorientować się, jak wygląda strona internetowa klienta, jakie oferuje towary, na jakich użytkowników jest nastawiony, jaki rynek go interesuje, czy panuje na nim silna konkurencja. Na podstawie takich informacji można szybko zrozumieć, jakie potrzeby ma odbiorca i jednocześnie, jakie lęki towarzyszą mu w trakcie prowadzenia własnej firmy.
Jeśli oferowane towary czy usługi mają na celu usprawnić sprzedaż w sklepie internetowym, zagwarantować jego funkcjonalność czy wprowadzić inne, pozytywne zmiany warto napisać o tym w ofercie handlowej. Klienci doceniają doświadczenie i wiedzę. Takie działanie skłoni ich do podjęcia szybkiej decyzji, korzystniej dla przedsiębiorcy, który przygotował ofertę.
Kiedy oferta handlowa zawiera już informacje o kliencie oraz sprzedawcy przychodzi czas na prezentację produktów. Dobór właściwych słów jest niezwykle istotne. Należy używać prostego języka korzyści, który przyniesie pożądane efekty. Zamiast skomplikowanych zwrotów technicznych i trudnych wyrażeń czy branżowych określeń pisz zrozumiane, ale rzeczowo.
Większość ofert zawiera krótką specyfikę produktów czy usług przedstawionych w pierwszej części, gdzie widać cenę, jednostkę miary, wagę czy inne ważne informacje. Dopiero na dalszych stronach przedsiębiorca wykonuje krótki opis wraz z korzyściami.
W ofercie handlowej powinny znaleźć się również dane o firmie. Nie chodzi o przygotowanie długiej historii od momentu założenia aż dotąd. Najważniejsze informacje, czyli czym zajmuje się firma, jakie ma cele, dlaczego odniosła sukces i jakie ma plany na przyszłość. Wiele firm wpisuje link do strony internetowej z referencjami czy komentarzami od innych klientów – takie działanie jest bardzo korzystne. Kiedy klient widzi popularność sprzedawcy i zadowolenie innych, zyskuje pewność, że to dobry wybór, a współpraca będzie układać się bardzo korzystnie.
W ostatniej części oferty handlowej powinny znaleźć się wszystkie ważne dla klienta informacje, a wśród nich planowany termin realizacji czy sposób zapłaty. Ta część jest nieobowiązkowa, ale ułatwia przekazanie dodatkowej treści, która również przyczynia się do podjęcia decyzji przez klienta.
Wzór oferty handlowej dostępny w programie Afaktury.pl pozwala stworzyć spójny i estetyczny dokument wzbogacony w charakterystyczne dla marki elementy, czyli pieczęć firmową albo logo. Przygotowując ofertę z poziomu programu, można zaoszczędzić sporo czasu, a także stworzyć dokument, który przypadnie do gustu nawet najbardziej wymagających klientów.
Nie istnieje jedna idealna oferta handlowa, gdyż dokument musi być dopasowany do charakteru prowadzonej działalności i oczekiwań klienta. Oferta musi zawierać ważne informacje o oferowanych produktach czy usługach i jednocześnie przemówić do klienta i wywołać w nim chęć posiadania prezentowanych dóbr, czy skorzystania z usług.
Wypowiedzi mają być krótkie, proste i na temat. W ofercie nie ma miejsca na dokładne specyfiki – w celu uzyskania dodatkowych informacji klient nawiąże rozmowę telefoniczną, umówi spotkanie biznesowe czy wyśle wiadomość o chęci nawiązania współpracy. To doskonały moment, żeby dokładnie omówić cechy oferowanych produktów czy szczegółowe zalety korzystania z usług.