Program do faktur online za darmo
Zaloguj
Utwórz konto
Aby przedłużyć ważność twojego konta należy dokonać płatności.
W przypadku problemów z płatnością, skontaktuj się z nami.
Afaktury.pl  >> Porady biznesowe  >> Podatki

Porady biznesowe

Powrót do strony głównej porad
Kategoria Podatki

Jak wypisać fakturę na ryczałcie?

Jak wypisać fakturę na ryczałcie?

Ryczałt to jedna z dostępnych form opodatkowania. Przedsiębiorca w momencie rejestrowania swojej firmy podejmuje decyzję, o jaki tym wybiera rodzaj. Decyzja warunkuje sposób rozliczania, a także terminy płacenia składek i inne zasady związane z prowadzeniem firmy. W przypadku ryczałtu podstawa opodatkowania to przychód, a nie dochód, jak u przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych. To skuteczny sposób, żeby prowadzić uproszczoną księgowość.

Ogromnym ułatwieniem będzie też intuicyjny program do fakturowania, który pozwala nie tylko wystawiać dokumenty, ale i prowadzić całą ewidencję, nawiązać dobrą relację z kontrahentami i dokładnie monitorować stan firmy. Afaktury.pl zasługuje na szczególną uwagę, ale o funkcjach programu powiemy nieco później. W pierwszej kolejności skupmy się na przygotowaniu faktury przez ryczałtowców. 

Jak wypisać fakture na ryczałcie – podstawowe zasady

Zacznijmy od tego, że ryczałt jest bardzo wygodny. To forma opodatkowania, która nie dostarcza zbyt wielu trudności, a wszystkie działania odbywają się w pełni intuicyjnie. Wybiera się go zarówno na początku, jak i w trakcie prowadzenia działalności, dlatego przedsiębiorca w każdym momencie może dokonać stosownej zmiany. Pierwszą i podstawową różnicą w porównaniu do rozliczania się na zasadach ogólnych jest metoda obliczania podatku. Precyzując, jest obliczany oraz płacony od przychodów, a nie dochodów. Przedsiębiorca nie może odliczyć kosztów uzyskania przychodu od podstawy do opodatkowania, dlatego to rozwiązanie nie sprawdzi się w firmach, gdzie wydatki są naprawdę spore.

W 2023 roku stawki ryczałtowe to 2% oraz 17%, a wybór zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Faktura jest niezbędna, żeby udokumentować wykonaną transakcję odbywającą się między dwoma stronami. Faktura to dowód sprzedaży wystawiany zarówno dla towarów, jak i usług. Na szczęście, przygotowanie nie jest trudne ani wymagające – wystarczy skorzystać z programu do fakturowania Afaktury.pl, w którym wszystkie działania są proste i intuicyjne. 

Ryczałtowiec może przygotować fakturę VAT, fakturę bez VAT oraz rachunek. Rodzaj wystawianego dowodu jest uwarunkowany statusem przedsiębiorcy (w pierwszym wypadku musi być czynnym podatnikiem VAT). Ważne jest także, kto jest odbiorcą towarów albo dla kogo świadczone są usługi. 

Jak wypisać fakture na ryczałcie?

Faktury wystawiane przez ryczałtowców muszą zawierać następujące elementy:

- data wystawienia, 

- kolejny numer, 

- dane obu stron, czyli sprzedawcy oraz nabywcy, podaje się także adresy i numery identyfikacyjne wykorzystywane na potrzeby podatku, 

- nazwę towaru albo świadczonej usługi, 

- kwoty przyznanych rabatów albo obniżek cen, 

- wartość towarów, 

- stawka podatku VAT, 

- kwota ogółem. 

Jak widać, to te same informacje, jakich wymaga się w przypadku przedsiębiorców przygotowujących faktury na zasadach ogólnych. 

Jednak są też elementy, których nie podaje ryczałtowiec, a znajdują się one na innych dowodach sprzedaży. Mowa o numerze identyfikacyjnym nabywcy, który pozwala na wykonanie weryfikacji na potrzeby podatku VAT, nie podaje się stawki podatku oraz kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto. 

Ustawodawca wymaga wprowadzenia zapisu o podstawie upoważniającej go do skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. Może on zdecydować się na jedną z dostępnych opcji:

- przepis ustawy albo akt wydany na podstawie ustawy, 

- przepis dyrektywy, 

- inna podstawa prawna. 

Ryczałtowiec może też przygotować fakturę RR, która dokumentuje sprzedaż towarów rolnych przez rolników zwolnionych z VAT. Co ważne, za przygotowanie faktury odpowiada podmiot kupujący. 

Reasumując, osoby, które wybrały ryczałt, rozliczają się na bardzo podobnych zasadach, jak pozostali przedsiębiorcy. Wystawiają faktury VAT, faktury bez VAT albo rachunki – to wymagany sposób dokumentowania sprzedaży towarów albo świadczonych usług. Mimo iż elementów jest mniej, niż w przypadku tradycyjnej faktury, przedsiębiorca nie musi pamiętać o wszystkich obowiązkowych informacjach, dzieje się to za sprawą programu do fakturowania, który usprawnia cały proces przygotowania dokumentów.

To doskonałe narzędzie, które nie tylko umożliwia wystawianie kompletnego dowodu sprzedaży, ale nie pozwala pominąć ważnych zapisów i niezbędnych informacji. Wiele ustawień zostaje automatycznie wprowadzonych do systemu, co sprawia, że przedsiębiorca ma zdecydowanie mniej pracy. Oszczędność czasu to ogromna zaleta. Co ciekawe, w razie wystąpienia ewentualnych błędów albo nieprawidłowości wszystkie zmiany mogą zostać wprowadzone w bardzo szybkim czasie. To również doskonały sposób, aby nawiązać dobrą relację z kontrahentami. 

Afaktury.pl, czyli kompletny i intuicyjny program do fakturowania dla ryczałtowców

Dobry program do fakturowania to coś więcej niż wystawianie dowodów sprzedaży. Dostępne są różne wzory dokumentów, szablony mogą być dopasowane do charakteru prowadzonej firmy, wzbogacone o logo czy pieczęć graficzną, a także ofertę handlową. W programie można stworzyć bazę kontrahentów i towarów, co zdecydowanie skróci czas potrzebny do przygotowania faktur i innych dokumentów. To również doskonały sposób sprawowania kontroli nad firmą i realizowania zamówień na podstawie stanów magazynowych i innych informacji widniejących w systemie. Z kolei funkcja multidruku pozwala bardzo szybko wydrukować wszystkie potrzebne dokumenty, bez zbędnego klikania i marnowania czasu. Jeden przycisk wystarczy, reszta odbywa się w pełni automatycznie. 

Kontrola płatności to bardzo ważna funkcja dostępna w serwisie. W liście dokumentów dostępna jest informacja, w jakim terminie trzeba obowiązkowo uregulować płatność za daną fakturę. Jeżeli nie zostanie uregulowana, okienko będzie świeciło na czerwono, a nie na zielono jak przy zrealizowanych płatnościach. Przedsiębiorca powinien działać wtedy bez zwłoki. Może wysłać przypomnienie do kontrahenta, który faktycznie mógł zapomnieć uregulować opłatę, nawiązać z nim kontakt albo skorzystać ze wsparcia firmy windykacyjnej (dostępna po kliknięciu jednego przycisku).


Proszę czekać...
Styczeń|Luty|Marzec|Kwiecień|Maj|Czerwiec|Lipiec|Sierpień|Wrzesień|Październik|Listopad|Grudzień
Pn|Wt|Śr|Cz|Pt|So|Nd
ZGŁOŚ UWAGI
Wewnętrzny błąd serwisu, kod E01. Prosimy o kontakt z obsługą techniczna.
W przypadku tego błędu najczęstrza przyczyna, to zerwanie połączenia z internetem - odśwież swoją aktualną stronę www.
W przypadku dalszych problemów skontaktuj się z nami.
Akcja została wykonana poprawnie.
Nie jesteś właścicielem tego elementu.
Błędne dane, nieprawidłowy nip lub numer konta
Brak uprawnień do wykonania akcji.
To pole nie może być puste.
Brak wyników.
Podałeś błędny kod weryfikacyjny
Wewnętrzny błąd serwisu, kod E04. Prosimy o kontakt z obsługą techniczna.